Twoje dziecko NIE jest za małe na naukę j. angielskiego

Panuje ogólne przekonanie, że dziecko powinno nauczyć się dobrze mówić po polsku aby uczyć się obcego języka. Niestety skutkiem takiego przekonania są późniejsze problemy dzieci szkolnych z nauką języka, konieczność uczęszczania na korepetycje czy dodatkowe lekcje w szkołach językowych.

Warto wiedzieć, że badania udowadniają, że najlepszym okresem do nauki języka obcego jest czas, gdy dziecko uczy się mówić. Jeśli więc twoje dziecko nie skończyło jeszcze 3 roku życia – to najlepszy moment na rozpoczęcie przygody z językiem angielskim.

owca

Małe dzieci w naturalny sposób odróżniają mowę od innych dźwięków ( szczekanie psa, dzwonek do drzwi) i również w ten sam naturalny sposób odróżniają słowa pochodzące z różnych języków. Gdy dziecko zaczyna mówić, może mieszać języki, ale jest to przejściowe i krótkotrwałe. Dzieci mają bardzo dobry słuch i zapamiętują dokładnie akcent wypowiadanych wyrazów. Dlatego dziecko mające kontakt z j. angielskim od najwcześniejszych lat będzie mówiło z lepszym akcentem niż dziecko rozpoczynające naukę języka w szkole.

Obecnie prawie wszystkie dzieci swój pierwszy kontakt z językiem angielskim mają w przedszkolu. Jest to oczywiście lepsze niż zaczynanie przygody językowej w szkole, ale nadal nie wykorzystuje niesamowitych możliwości dziecka małego  (1–3 letniego).

Ponadto odpowiednio prowadzona nauka języka obcego u tak małych dzieci jest dla nich świetną zabawą. Dzieci nie odczuwają „ciężaru nauki” tak jak to ma miejsce w przypadku dzieci szkolnych. Jednocześnie są na tym etapie rozwoju, że mowa jest dla nich czymś tak fascynującym że chcą poznawać w tym zakresie jak najwięcej. Chłoną niczym gąbki nowe słowa, które najpierw zapamiętują by za parę dni, tygodni zacząć je powtarzać.

pajęczynaWarto też dodać, że dzieci zaczynające naukę języka obcego w tak wczesnym okresie rozwoju, nie muszą się  w szkole uczyć gramatyki. Jest ona dla nich tak oczywista jak dla nas mówienie po polsku.

Im więcej zainwestujemy w nasze dzieci od początku ich życia – tym lepsze owoce edukacji otrzymamy gdy dzieci będą samodzielne.